Terdapat pelbagai aktiviti yang boleh dijalankan oleh guru bagi memperkembangkan
kemahiran konsep isipadu cecair di kalangan murid yang mempunyai pelbagai kebolehan
Di antara aktiviti yang boleh dijalankan ialah:
Aktiviti 1 ( Kumpulan Berpencapaian Rendah)
Hasil Pembelajaran
Murid dapat menyukat isipadu cecair menggunakan unit-unit bukan piawai
Bahan-bahan
Satu baldi air, pelbagai bekas berbeza saiz, gelas, jadual ringkas, kad gambar, kad perkataan dan lembaran kerja
Langkah-langkah :
- Murid membawa bahan-bahan yang diperlukan untuk aktiviti kumpulan.
- Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil yang terdiri daripada 5 orang murid
- Setiap kumpulan diberikan sebaldi air dan dua jenis bekas yang berbeza .Contohnya: besen dan jag
- Setiap kumpulan cuba mengisi bekas tersebut dengan air mengunakan gelas yang disediakan.
- Salah seorang ahli dalam kumpulan melengkapkan jadual yang disediakan oleh guru.
a) Besen = ___________ gelas air
b) Jag = ___________ gelas air
- Murid menjawab soalan yang disediakan oleh guru
1. BEKAS MANA YANG BOLEH MENGISI LEBIH AIR?
_________________________
_________________________
2. BEKAS MANA YANG BOLEH MENGISI KURANG AIR?
______________________
______________________
- Murid juga menjalankan aktiviti menggunakan kad-kad gambar yang disediakan oleh guru. Berdasarkan kad gambar dan kad perkataan yang disediakan murid melengkapkan tempat kosong dengan perkataan yang sesuai berdasarkan gambar.
- Murid menjawab soalan di LEMBARAN KERJA 1 DAN LEMBARAN KERJA 2.
Aktiviti 2 ( Kumpulan Berpencapaian Tinggi)
(Permainan Bicara IQ Maths)
Hasil Pembelajaran
Murid dapat membandingkan isipadu cecair dan dapat menjelaskan serta menulis perbandingan isipadu di antara ketiga-tiga bekas.
Bahan-bahan
Satu bekas biji sagu, bekas/botol yang sama saiz ( 3 bekas setiap kumpulan),permainan matematik ( laman web) dan 5 keping manila kad dan pen marker.
Murid dapat membandingkan isipadu cecair dan dapat menjelaskan serta menulis perbandingan isipadu di antara ketiga-tiga bekas.
Bahan-bahan
Satu bekas biji sagu, bekas/botol yang sama saiz ( 3 bekas setiap kumpulan),permainan matematik ( laman web) dan 5 keping manila kad dan pen marker.
Langkah-langkah :
- Murid dibahagikan kepada kumpulan kecil ( 5 orang satu kumpulan)
- Murid diberikan dengan sebekas biji sagu , 3 bekas /botol yang sama saiz atau bentuk (boleh didapati di makmal sains sekolah) atau di bawa oleh murid ,sekeping manila kad dan pen marker.
- Setiap kemudian dikehendaki mengisi kesemua biji sagu yang diperolehi dalam kumpulan mengikut kreativiti kumpulan. Murid melabel bekas atau botol.
BOTOL / BEKAS A
BOTOL / BEKAS B
BOTOL / BEKAS C
- Setelah selesai mengisi kesemua biji sagu dalam masa yang ditetapkan. Setiap kumpulan diminta membuat perbandingan di antara ketiga-tiga bekas itu menulis hasil kerja kumpulan masing-masing di manila kad yang diberikan.
BEKAS B MENGANDUNGI KURANG BIJI SAGU BERBANDING BEKAS A
- Wakil setiap kumpulan cuba membentangkankan hasil kerja mereka.
- Secara berpasangan murid melayari internet iaitu permainan matematik
- Murid diberi lembaran kerja sebagai latihan di rumah