RUMUSAN
Berdasarkan perbincangan ini , dapatlah dibuat rumusan bahawa guru memainkan peranan penting bagi merealisasikan hasrat melahirkan murid yangc celik dan pintar Matematik. Apabila seseorang murid dapat memahami konsep sesuatu topik sejak dari Tahap 1 lagi,maka murid tersebut akan menggunakan kefahaman konsep yang betul apabila melangkah ke Tahap yang lebih tinggi.
Penggunaan bahan bantu mengajar juga turut sama menyumbang ke arah proses pembelajaran yang berkesan.. Kepelbagaian bahan akan menambahkan keseronokan untuk belajar, malahan ianya dapat memperkembangkan pemahaman tentang sesuatu konsep Matematik. Di samping itu juga berbagai aktiviti yang menarik berpusatkan murid seperti kaedah koperatif atau kolaboratif perlu dirancang dengan rapi oleh seseorang guru Matematik . Begitu juga, latihan yang berterusan perlu diberikan kepada murid dari masa ke semasa. Diharapkan semua pihak dapat memainkan peranan dengan memberi sokongan dalam pelaksanaan pelbagai program yang telah dirancang demi anak-anak pewaris generasi akan datang .Diharapkan anak-anak ini mampu bersaing di arena global pada suatu hari nanti.
RUJUKAN
Sh Aziah Sy Ali ( 2009), Modul terjemahan HBMT2103 Pengajaran Matematik Tahun 2 Sekolah Rendah
Murugiah s/o Velayutham dan Kao Thuan Keat (2007),HBMT2103 Teaching Mathematics in Year 2, Selangor Meteor Sdn Bhd.
Lee Ai Chuang, (2009) Topical Practice,Mathematics .Selangor,Penerbitan Pelangi Sdn Bhd
Lee Tak Sing, Lean Kee Fong,Azizah Binti Haji Tengah,(2003)Mathematics Year 2 KBSTextbook,Kuala Lumpur, Hypersurf Corporation Sdn Bhd
Homework Mathematics Year 2(2008)Selangor, Sasbadi Sdn Bhd
http://www.youtube.com/watch?v=Wl6VDFaNn10&feature=related
http//www.myais.fsktm.um.edu.my/5186/1/5.pdf
http//www.scribd.com. Satu- Kajian -Mengenai -Penggunaan -Bahan- Bantu
http//www.teaching.com.au.catalogue?TREE..Volume